Translate

luni, 25 februarie 2013

Cum masor satisfactia participantilor la training?

Iau un chestionar de undeva de pe net!!! Glumesc. A face acest lucru este total lipsit de inspiratie. Un instrument de masurare a satisfactiei este foarte important pentru fiecare furnizor de formare prin informatiile pe care le poate aduce, nu este doar o etapa pe care o bifam la finalul unui curs sau program de training. A copia un chestionar din alta parte nu este deloc eficient din cel putin urmatoarele motive:
- mai este folosit de cel putin 30 de furnizori/traineri
- nu va diferentiati de mainstream utilizand aceleasi intrebari, structura, format
- nu aflati lucruri relevante pentru compania voastra ci pentru orice companie de training
- nu puteti sa vi-l asumati de vreme ce este copiat din alta parte  
 
Cel mai folosit instrument de masurare a satisfactiei in mod evident este chestionarul. Fata de alte instrumente (ex. interviul, discutia, etc.) el are urmatoarele avantaje:
  • este scris -reprezinta o dovada
  • este anonim - in majoritatea cazurilor creste nivelul de sinceritate a raspunsurilor
  • contine intrebari simple, inchise si deschise (sau variantele lor) la care se poate raspunde foarte usor fara a fi nevoie de un amplu proces de gandire
  • poate cuprinde orice aspect de interes pentru furnizorul de formare
  • bun instrument pentru imbunatatirea programului de formare
  • bun instrument pentru marketing
 Dezavantaje:
  • fiind anonim, nu isi asuma nimeni raspunsurile
  • posibilitatea de a nu raspunde la intrebari  (mai ales la intrebari deschise)
  • raspunsuri irelevante sau scrise in gluma
  • aprecieri negative legate mai ales de starea de moment sau legate de alti factori externi, necontrolabili de catre furnizorul de formare
  • solicita memoria, mai putin gandirea si exprima o stare de moment 
Atentie! Chestionarul de satisfactie este doar o opinie de moment a respondentului si nu o analiza profunda asupra evenimentului la care a participat. In ziua urmatoare ar  putea raspunde altceva.
 
Totusi de ce e bine sa dam un chestionar de satisfactie (unii ii spun chestionar de evaluare, ceea ce e cam mult spus) la finalul programului de formare:
- participantul se simte bine sa fie consultat, sa aiba posibilitatea de a-si spune parerea
- putem afla pareri interesante despre organizare, formator, continutul cursului, livrarea lui, ceea ce in viitor ne poate ajuta la o mai buna adecvare a cursului la nevoile si cerintele cursantilor
- putem afla mai multe detalii legate de dezvoltarea lor profesionala si la ce cursuri ar mai dori sa participe, ceea ce in viitor ne poate ajuta la dezvoltarea si ofertarea altor cursuri pe piata
- prelucrarea opiniilor din chestionare fac parte obligatoriu din raportul formatorului
 
Cum dezvolt chestionarul?
 
Pasul 1
Stabiliti ce informatii doriti sa aflati prin raspunsurile din chestionar si faceti o lista cu aceste topicuri.
Exemple:
- adecvarea cursului la nevoile participantului
- colaborarea cu colegii de grupa
- livrarea cursului de catre trainer
- eficienta metodelor de formare
- comunicarea in cadrul cursului
- aprecierea materialelor suport
- organizare eveniment (locatie, durata, program zilnic)
- teme considerate utile/inutile
- daca participantii recomnda furnizorul/cursul altor colegi/institutii
- daca experienta  a fost una placuta
- sugestii de imbunatatire a cursului
- nivelul de incredere in a opera cu notiunile si sau abilitatile dezvoltate prin curs
- alte cursuri la care ar participa, etc.
 
Puteti stabili orice alt topic pe care il considerati util
 
Pasul 2
Stabiliti tipul si forma intrebarii, grilele de apreciere precum si ordinea intrebarilor in chestionar.
Sfat - Pentru topicurile la care doriti ca participantii sa aprecieze (evalueze) apelati la o intrebare inchisa cu grila de apreciere. Exemplu:
Intrebare. Considerati ca metodele folosite de trainer au dus la o mai buna intelegere a continutului?
Respuns:

In mica masura                                                                  In mare masura

1

2

3

4

5
  
Pentru intrebari care vizeaza continutul utilizati intrebari semi-deschise, decat sa va bazati pe memoria participantului.
Exemplu:
 
Intrebare: Ce subiecte abordate la curs le considerati utile in cariera dvs?
Raspuns:
1. Toate
2. X
3.Y
4.Z
.
.
8. Altele..................................................................
 
Pentru intrebari care vizeaza sugestii sau comentarii utilizati intrebari deschise.
Exemplu:
 
Intrebare: Ce credeti ca ar trebui imbunatatit la suportul de curs?
Raspuns
.....................................................................................................
....................................................................................................
 
 
Ordinea intrebarilor in chestionar:
 
1. Intrebari care vizeaza aspecte generale ale cursului care s-a incheiat (nevoia, atmosfera, trainerul)
2. Intrebari care vizeaza aspecte particulare ale cursului care s-a incheiat (continut, metode, suport)
3. Intrebari care vizeaza aspecte de imbunatatire a cursului (materiale, organizare, program, etc.)
4.  Intrebari care vizeaza marketingul (planuri de viitor in dezvoltarea profesionala/personala a participantilor)
 
Pasul 3
Testati chestionarul pe colegi  in cadrul institutiei si faceti ajustari daca e cazul.
 
 
Sfaturi utile
 
1. Utilizati intrebari si grile de apreciere simple, sa nu fie nevoie sa pierdeti timpul cu explicatii
2. Chestionarul nu trebuie sa cuprinda mai mult de 15-18 intrebari (o coala A4 fata-verso)
3. Insistati pe ideea ca sunt anonime dar daca cineva doreste sa isi asume raspunsurile poate sa o faca fara probleme
4. Daca in urma mai multor serii de participanti la acelasi curs/trainer in chestionare este semnalata aceeasi problema incercati sa o remediati urgent. Cele mai frecvent semnalate probleme sunt legate de organizare/program, suportul de curs, metode de formare, colaborarea cu colegii de curs sau atitudinea lor
5. Pregatiti din timp aplicarea chestionarului in ultima zi de curs. Daca le spuneti ca trebuie sa completeze un chestionar cand sunt pe picior de plecare vor raspunde evaziv si doar la intrebarile inchise (cu bifa). La intrebarile deschise vor raspunde doar cei ultra-entuziasti sau cei ultra-dezamagiti.
 
Mult succes.  
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu