Translate

duminică, 17 februarie 2013

Cum organizez dezvoltarea angajaților din compania mea?


Avem nevoie ca angajatii sa mai învețe ceva? Sau este suficient ca le platim salariile, acelea care sunt, ca si asa este criza si nu sunt bani pentru dezvoltare? Noi le cerem sa fie mai productivi, mai eficienti in contextul economic actual dar nu le oferim mai nimic, nici o motivatie dincolo de cea financiara anterioara crizei. In aceasta situatie sa afla multe companii din Romania si din lume. Marile minti luminate din management spun ca acum este momentul sa investim in resursa umana. Criza economica nu tine la nesfarsit iar lumea e in continua schimbare. Cum vrei sa te prinda deschiderea pietei si a oportunitatilor? Cu angajati blazati, demotivati si „ne-actualizati” din punct de vedere profesional? Cum te vei pozitiona in relatie cu competitia?

Daca totusi crezi ca angajatii sunt cei care fac diferenta prin activitatea, competentele si atitudinea lor de zi cu zi atunci cu siguranta vei tine sa ii dezvolti profesional. Este o investitie directa in succesul firmei pe piata.   

Pasul 1. Formularea politicii interne de dezvoltare a angajaților și asumarea  ei

Cine este responsabil pentru formarea și dezvoltarea angajaților?

De instruirea angajaților este responsabila organizația. Dezvoltarea angajaților este o responsabilitate comună atat a managementului cat și a angajatului. Responsabilitatea managementului este de a furniza resursele adecvate și un mediu care sprijină nevoile de creștere și dezvoltare ale fiecărui angajat.

Pentru ca  dezvoltarea angajatilor sa fie de succes, managementul ar trebui sa:

• Descrie foarte bine fișele de post - acesta este fundamentul pe care activitățile de formare și de dezvoltare a angajaților sunt construite
• Furnizeze formarea de bază inițială pentru un anumit post.  Aceasta este, de obicei, responsabilitatea  trainerului intern, sef de department, supraveghetor.
• Dezvolte un climat de bună înțelegere a cunoștințelor, a competențelor și abilităților de care organizația va avea nevoie în viitor. Care sunt obiectivele pe termen lung ale organizației și care sunt implicațiile acestor obiective pentru dezvoltarea angajaților? Toate aceste lucruri trebuie comunicate periodic angajaților.
• Valorifice oportunitățile de învățare în activitatea de zi cu zi. A existat un incident cu un client din care toată lumea ar putea învăța? Există reglementări noi, cu implicații pentru toata organizatia?
• Explice procesul de dezvoltare a angajaților si sa elaboreze un calendar anual de activități propuse.
• Sprijine personalul atunci când se identifică oportunități de învățare la care unii sau toți angajații doresc să participe
• Elaboreze o politică internă prin care angajații sunt încurajați să își caute permanent oportunități de dezvoltare și să le propuna managementului
• Identifice obiectivele și activitățile de dezvoltare și sa pregătească planuri de dezvoltare individuale.


Pasul 2. Unde suntem si unde vrem să ajungem?

Aici trebuie determinat ce anume inseamna competență pentru fiecare post, ce personal avem pe postul repectiv și care este nivelul la momentul masurării. Competența poate fi masurată prin cele 3 componente ale sale:

- cunostințe, are angajatul suficiente cunoștințe pentru a face față cerințelor postului? Ex. Un contabil, stie noile prevederi ale Codului Fiscal?

-  abilități, are angajatul suficiente abilități (practice) de a opera cu ceea ce stie? Ex. Un contabil,  folosește eficient ultima variant de software contabil? Depune la timp și corect declaratiile la ANAF, etc?

-   atitudini, are atitudinea potrivită în relatie cu clientul, colegul sau managementul? Este suficient de motivat? Are comportamentul potrivit? Are voința de a performa in conformitate cu nivelul de cunoștințe și abilități?   

Cea mai buna cale de a masura unde suntem este sa incurajam angajatii ca impreuna cu supervizorii directi sa isi faca autoevaluarea. Formularul de autoevaluare poate fi elaborat in prealabil de management sau departamentul HR conform cerintelor din fisa postului/nevoile institutiei. Pe baza acestui instrument, completat si de observatiile directe ale managementului se pot elabora planurile individuale de dezvoltare. O metoda foarte buna este sa intrebati angajatul cum crede ca poate ajunge la un nivel de performanță ridicat și care ar fi propunerile sale de a atinge aceasta performanta. Ținta nivelului de performanță derivă din obiectivele companiei și poate fi fixată la nivel de management în colaborare cu angajatul.
Dezvoltarea profesională trebuie percepută de angajat ca un factor motivant , un up-grade, in nici un caz ca o corvoada in plus. De aceea este foarte important cum se petrece procesul si care este stilul de comunicare intre management si angajati.
Unii angajati, de exemplu, nu doresc sa fie mai performanti pentru acelasi salariu și sunt OK cu nivelul curent. Nu este o regula, insa practica si studiile de specialitate arata ca angajatii care manifesta deschidere spre dezvoltare profesionala reusesc sa isi negocieze mai bine salariile si in general dupa un stagiu sustinut de formare/dezvoltare obtin o marire de salariu sau alte beneficii.     

Pasul 3. Organizarea programelor de dezvoltare

Planurile individuale se centralizează, prelucreaza si interpreteaza și se iau decizii legate de implementarea programelor de dezvoltare/formare. Daca anumite carențe sunt sesizate la mai multe categorii de personal atunci se pot cere programe la nivel de organizatie.

De regula:
- dezvoltarea la nivel de cunostinte se face individual. Organizația trimite angajatul la un program de Master universitar, specializare in strainatate, alte cursuri sau forme prin care se pot imbogați cunoștințele (ex. Abonamente la reviste si publicații de specialitate)
- dezvoltarea la nivel de abilitați se face cu unii sau toti angajații care au acelasi post, profil al activitații. Compania va solicita furnizorilor de pe piata cursuri specifice postului sau poate opta pentru angajarea unor traineri interni daca volumul de munca justifica acest lucru. De asemenea poate incheia protocoale de colaborare cu alte companii/instituții ca unii angajati sa poata face stagii de practica la nivel performant. O practica uzuala pentru companiile straine care au filiale in Romania este ca personalul roman se efectueze stagii de practica in compania mama pentru a deprinde „know how-ul” specific. De asemnea se poate opta pentru un program de coaching mai ales pentru angajați de nivel middle-management in sus.
- dezvoltarea la nivel de atitudini se face la nivelul companiei, mai ales daca se constată aceleasi probleme indiferent de post sau ierarhie. Angajatii sunt demotivati, nu comunică eficient, intarzie, au probleme cu respectarea termenelor limita, provoacă certuri sau conflicte, exista reclamatii din partea clienților sau furnizorilor. In acest caz compania poate solicita unui furnizor de pe piata o analiza a nevoilor de formare si organizarea de programe de formare care să amelioreze deficiențele de mai sus. Cursurile care se pot face se încadreaza in categoria generica „soft skills”. Dintre acestea amintim: Comunicare și PR, Managementul timpului sau al conflictelor, Motivare non-financiara, Leadership, Teambuilding, etc. Daca organizatia stie exact ce programe are nevoie atunci poate angaja direct traineri pentru derularea lor.

Orice demers de dezvoltare a resurselor umane își va arata roadele în timp și combină mulți factori, de la cei emoționali la cei financiari. In final va merita, insa trebuie multa rabdare…pentru ca suntem OAMENI, ființe organice, cu ținte și nevoi diferite.


Mult success!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu