Translate

miercuri, 13 martie 2013

Ca traineri, ce fel de cursanți ne dorim?

Sunt o mie si o suta de carti si articole despre profilul formatorului ideal, despre competentele sale, tehnici, carisma, ș.a.m.d. Dar cand vine vorba despre cursanti...cum o vrea Domnul. Bucuroși sa-i avem și pe cei care de bine de rau vin la cursuri, de buna voie sau trimisi. Sunt ferm convins ca fiecare trainer are povesti fascinante despre cursantii cu care la un moment dat a impartit o sala de curs. Daca un adult merge la o forma de scolarizare universitara/formala, in general, butoneaza la caracter si atitudine si cand intra in sala de clasa incearca sa se comporte precum colegii sai studenti. La training e total diferit, avem diversitatea in forma cea mai pura. Nu vreau sa preamaresc rolul trainerului insa in mod cert el/ea trebuie sa ajunga la un minimum de rezultate cu grupuri de oameni diferiti ca varsta, funcții, caracter, experiente, motivatii, stiluri de invatare, etc. In sistemul de instruire formal cursantii nu „misca in front”, iar sistemul invechit de „taci si scrie si daca totusi ai ceva de spus ridica doua degete” se mentine. La training e taman pe dos, toata lumea e incurajata sa participe la activitati, sa-si spuna opinia, poate intrerupe (aproape) oricand trainerul pentru explicatii suplimentare sau comentarii. Cu ajutorul trainerului si incurajati de caracterul deschis al instruirii, majoritatea participantilor scapa de inhibitii si-si dezvaluie adevarata personalitate. Astfel, din prima sau a doua zi de formare vedem diversitate in  manifestari, atitudini si opinii legate de trainer, grup, stil de lucru, pauze, organizare si cate si mai cate. Iar trainerul, pe langa jobul lui propriu-zis trebuie sa intermedieze cu multa finete si diplomatie toate potentialele conflicte si dezacorduri intre membrii grupului cu scopul de a produce coeziune, colaborare, schimb de opinii și în final experiența de învățare. La training, chiar daca oamenii sunt diferiti, cu atitudini si motivatii diferite, fiecare are dreptul sa se puna in valoare si sa primeasca atenție, explicații și instruire „pe limba lui”. 
Ca trainer am avut parte de-a lungul timpului de diverse personaje in sala de training. De la Lupul Singuratic la Mama Natură si de la Habarnam la Stie-tot. Unii au produs haz, altii nervozitate, inhibare sau chiar conflicte deschise. Putem sa ii catalogam pe toti drept participanți dificili? Cu siguranță nu. Unii nu au nici o motivatie si atunci incearca sa se distreze la curs fara a fi agresivi, altii doresc sa se implice in activitati dar individual pentru ca nu pot suporta ideea de grup. Pur si simplu nu poti exclude pe cineva din grup doar pentru ca are un alt stil de invatare.
Din experienta grupelor formate pana acum pot lejer sa fac profilul cursantului ideal, acel cursant pe care orice trainer si l-ar dori in sala.
 
Cursantul ideal pe ti-l dorești
 
De obicei:
- isi platește singur cursul sau insista pentru a obtine o bursa/un loc la cursul pe care si-l doreste neaparat
- este motivat instrinsec
- are o relativă experiență în domeniul cursului
- este deschis la noi experiențe
- comunica eficient
- este asertiv
- isi sustine ideile cu argumente valide
- lucreaza bine in grup
- da sansa tuturor membrilor grupului/echipei sa se manifeste
- respecta si isi castiga respectul prin atitudine, cunostinte si interventii
- nu intarzie niciodata si respecta timingul cursului
- se implică in toate sarcinile de lucru cu entuziasm
- cere si ofera feedback
- este vesel si cu atitudine pozitiva
- stie sa fie diplomat cand e cazul.
 
Cursantul pe care nu ti-l doresti (daca s-ar putea)
 
De obicei:
- este sef, primeste automat si fara efort un loc la curs (orice curs)
- este trimis obligatoriu de institutie impotriva vointei sale
- nu este motivat, nu-i plac actiunile de instruire, le considera pierdere de timp
- se considera super-experimentat, cu un mare bagaj de cunoștințe în domeniu
- are o functie importanta si multe telefoane mobile care vibreaza necontenit
- este superior, nu poate relationa cu ceilalti cursanti mai ales daca ii sunt subordonati
- nu suporta sa fie contrazis sau sa existe pareri divergente cu ale sale.
- se impune agresiv ca sef/purtator de cuvant al echipei chiar daca nu participa activ la rezolvarea sarcinii de lucru
- ii lipseste cu desavarsire ascultarea activa
- daca nu este „bagat in seama” fie se izoleaza fie incepe sa sicaneze colegii sau trainerul
- este nemultumit de toate aspectele cursului de la continut, la program si gustului cafelei de la pauza.
- este deranjat cand  trainerul este mai tanar si ii solicita implicarea in activitati.
- pretinde ca formula de adresare sa fie cu „Dumneavoastra” si eventual toate titlurile academice/ stiintifice, ex: Dumneavoastra Domnule Conferentiar Universitar Doctor Popescu ce opinie aveti?
- alege sarcinile in care sa se implice in functie de ce pozitie ii poate conferi respectiva sarcina.
- considera ca metodele active si exercitiile in formare sunt o joaca pentru copii si nu se poate „coborî” la cest nivel.   
- pleaca atunci cand are chef din sala de curs si se intoarce la fel fara nici o explicatie
- este hiper-critc
- apare intotdeauna la masa de pranz daca acesta este platita de organizator
- in chestionarul de satisfactie va oferi doar calificative mici si foarte mici si desi sunt anonime, el/ea tine sa semneze chestionarele cu numele intreg si toate titlurile academice pentru a justifica pretentiile ridicate pe care le are.   
 
Cam acestea ar fi caracteristicile in mare. Cu siguranta mai sunt si altele insa apar in functie de o conjuctura anume si nu pot fi generalizate. Chiar si in cazul in care participantii isi platesc din buzunarul lor cursul pot aparea exemple negative in momentul in care nu inteleg care e rolul si locul lor la un curs de formare. De aceea cred ca trainerul are o datorie majora, aceea de a explica inca de la inceputul cursului obiectivele, modalitatile de interactiune, regulile, etc.
Din punctul meu de vedere nu exista fericire mai mare pentru un trainer decat aceea de a reusi sa transforme un „participant dificil” (cum era la inceput) intr-unul care sa colaboreze si sa se implice, iar la sfarsit sa iti multumeasca pentru tot ce s-a intamplat.  
 
 
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu