Translate

marți, 5 martie 2013

Ce faci cand nu ai bani de training in buget?

Esti HR Manager și nu ai bani de training in buget? Faci ceva pentru dezvoltarea personalului? Sau te adaptezi mentalitații romanesti gen „Las-o ba ca merge asa” (Marfar cu Tanti Lina)?. Cumva trebuie sa treci peste „socul” de a nu avea buget  la training (pentru al treilea an). La fel, trebuie să uiți perioada în care totul mergea perfect și aveai multi prieteni-furnizori-de-formare. Stii cum sunt prietenii astia, la interes. Nu mai ai bani, te-au uitat. Furnizorii s-au inmultit acum in criza, inainte erau cativa, buni, ce sa zici, cu bani multi toti stiu sa faca programe atragatoare...vorba lui C., toata luma stie sa calareasca un mustang dar nu oricine o martoaga.
Am o veste buna si una proasta. Incep cu aia buna, pentru motivatie. Milioane de firme din toata lumea au taiat sau diminuat considerabil bugetele de formare. Majoritatea din cei care au facut-o considera trainingul personalului o cheltuiala si nu o investitie. In conditiile in care business-ul merge prost si multi salariati sunt concediati a aproba buget training inseamna diminuarea indicatorului ROI (Return of Investment) si pentru asta cineva raspunde in fata consiliului de administratie. Deci nu esti singurul HR Manager la care i s-a interzis externalizarea serviciilor de formare. Vestea proasta e ca daca nu ai oameni formati si motivati nu faci fața crizei, iar cand aceasta se duce in drumul ei, doar companiile care au investit in personal si creativitate vor ocupa locuri fruntase pe piata. Chiar daca nu mai ai bani de training fisa postului tot te obliga sa te ocupi de dezoltarea profesionala a angajatilor, nu e asa? Acum e momentul sa iti pui in joc toata creativitatea, competențele și voința. Evident daca simți ca ai un viitor comun cu compania la care lucrezi și vrei sa iți consolidezi poziția.
 
Ai vrea să faci dar nu stii ce si cum?
 
Aici trebuie sa facem diferenta intre IMM-uri și companii mari. Cele mai mari taieri de bugete s-au inregistrat la companiile cu peste 5000 de angajati, de exemplu studiile din Marea Britanie arata ca la aceste companii bugetele au fost taiate pana la 75%. Chiar si in aceste condiții nu s-a renuntat la dezvoltarea personalului.
 
Iata cateva din lucrurile populare pe care le-au facut alte companii:
 
1. In loc sa externalizeze formarea si-au angajat 1-2 traineri interni, full time, care au capacitatea sa se ocupe de toate nevoile, mai ales pe „soft skills”. In Romania multe companii au procedat asa.
 
2. S-au parteneriat cu alte institutii si au scris proiecte pe fonduri europene in care-si propuneau printre altele și activitati de dezvoltare a personalului. In Romania cele mai populare linii pentru aceste activitati sunt-POSDRU, PODCA, POSCCE (în funcție de instituția aplicanta)
 
3. Au facut parteneriat cu alte companii si in cadrul acestor parteneriate trimit personalul în schimb de experiență. De asemenea pentru a evita obisnuinta la formare, fac schimb de traineri interni.
 
4. Livreaza cursuri prin intermediul platformelor de eLearning, mai ales in cazul companiilor cu personal numeros. Costurile de livrare sunt extrem de reduse per participant chiar daca impactul nu este acelasi ca si la cursurile fata in fata.  
 
5. Au organizat un serviciu de coaching intern sau mentorat. Astfel angații cu mare experiență lucrează și consiliază noii veniți sau cei care nu performează la standardele prevazute.
 
6. Au responsabilizat șefii de departamente/servicii cu dezvoltarea profesională a subordonaților pe linie tehnică. Lunar au loc discuții legate de performanța angajaților, se caută soluții in-house pentru dezvoltarea competențelor, evaluări periodice.
 
7. Exista tone de resurse gratuite pe internet, de la cursuri online, la articole si materiale video pentru orice domeniu. Multe companii si-au creat un intranet, o locație pe server, unde angajatii pot accesa materialele recomandate. Acest sistem de pregatire poate fi condus de HR si sefii de departamente care incarca materialele in intranet si fixeaza termenele pana la care acestea sunt citite/invatate. Experienta de invatare poate fi apoi dezbatuta/evaluata in cadrul unei sedinte de departament.
 
8. Concursuri saptamanale de creativitate pentru rezolvarea diferitelor probleme. De regula solutia implica pregatirea anterioara a participantilor.
 
9. Au apelat la ONG-uri/Asociatii profesionale care ofera training/coaching/consiliere gratuit. 
 
10. Au invitat lunar personalitati din domeniu care au sustinut conferinte pe teme de actualitate pentru angajați.
 
 
Desigur soluții se pot gasi si multe făcute cu bani puțini sau deloc. Foarte important este ca angajatii sa nu simta lipsa dezvoltarii profesionale sau ca departamentul HR nu ii baga in seama. Pana la urma job-ul un HR-ist este sa isi ajute colegii sa se simta bine in companie si să fie mai competenți pentru a creste productivitatea și eficiența. Cu bani de training sau fara....Si ar mai fi ceva, in lipsa stimulentelor financiare tot HR-ul trebuie sa umple golul la capitolul motivație.
 
Mult succes.  
 
Daca doriti sa discutam in detaliu despre solutii scrieti-mi pe mail.  
 
   
 
 
 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu