Translate

marți, 19 martie 2013

Concurs de angajare la stat- vechime si memorie vs. competenta

Daca stai sa intrebi pe strada 9 din 10 romani iti vor spune ca nu ai nici o sansa sa te angajezi la stat fara inevitabilul sistem de pile si relatii. E atat de adanc inradacinata aceasta parere in mentalul colectiv incat daca cineva trece de un concurs de angajare "pe bune" nu il crede nimeni...Sigur a avut pe cineva care i-a deschis usa!  Nici nu e de mirare, in fiecare zi se prezinta in media cazuri de nepotism, protectie si sustinere pana la cel mai inalt nivel. Pe de alta parte trebuie sa ne gandim cum este organizat un concurs si care sunt criteriile de angajare. Specialistii din HR stiu ca diferentele de abordare  a unui concurs cresc sau scad incidenta unui concurs trucat. In momentul in care procedura este lejera si criteriile de departajare neclare e limpede ca acolo comisia poate sa ia orice decizie, in favoarea oricui. Daca cineva este curios sa studieze statutul functionarului public, cum poate fi angajat si ce cariera poate sa faca in administratie, site-ul ANFP ii pune la dispozitie toate informatiile. Problema cea mare este ca ne aflam in 2013, si doar acum se discuta ca proiect legislativ angajarea inaltilor functionari publici pe baza de competente. Propunerea se poate citi aici.
 
Bun, dar care este procedura si care sunt criteriile de angajare la stat daca nu vorbim de competenta?
Cel mai simplu imi este sa iau un anunt de angajare de la un minister. De exemplu, la Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii  Regionale se angajeaza Director General, iar concursul (proba scrisa) este pe 26 martie, a.c.
 
Procedura:
1. Se depune dosarul care trebuie sa contina obligatoriu:
a). copie de pe carnetul de munca sau adeverinta eliberata de compartimentul de resurse umane in vederea atestarii vechimii in gradul profesional din care se promoveaza si a treptei de salarizare;
b) copii de pe rapoartele de evaluare a performantelor profesionale individuale din ultimii 2 ani;
c) formularul de inscriere
2. Proba scrisa din legislatie
 
Condiţii specifice
- Vechime in specialitatea studiilor: 3 ani;
- Studii universitare de licenţă absolvite cu diplomă, respectiv studii superioare de lungă durată absolvite cu diplomă de licenţă sau echivalentă în domeniul - ştiinţe juridice.

Avand in vedere procedura de mai sus rezulta ca un Director General la MADR poate fi angajat daca: are studii superioare, are VECHIME de 3 ani in domeniul vizat, isi depune dosarul si se prezinta la concurs unde va fi testat numai din legislatia aferenta domeniului. Concursul propriu-zis poate fi sustinut de sute de persoane, criteriile ne-fiind nici pe departe draconice. Doar unul va fi castigator, dar cine sa fie, cine sa fie... Dupa cum observam nu se testeaza in nici un fel competenta, nici cea tehnica, nici cea manageriala. Doar cunostintele legislative din memorie. O proba practica lipseste cu desavarsire. Sistemul este bazat pe oameni din interior care pot proba competenta doar cu evaluarile din anii precedenti...ori stim foarte bine ca evaluarile pot fi irelevante (depinde cine le-a facut si pentru ce post). 
 
Pentru comparatie, luam un alt concurs, tot pentru un post de conducere la stat. De data aceasta este vorba de asumarea Guvernului de a angaja manageri privati pentru eficientizarea intreprinderilor de stat. In urma unei licitatii publice a fost desemnat un consortiu care se se ocupe de evaluarea si selectia personalului de conducere.  
Procedura:
1.  Primirea CV-urilor celor interesati si a scrisorilor de intentie
2. Evaluarea CV-urilor si invitarea celor eligibili la un interviu de fond cu consultantii.
 
Punctare si departajare dupa urmatoarele criterii:
a. Educatia
  • nivelul educatiei formale (ciclurile academice: licenta, master, doctorat, post-doctoral)
  • credibilitatea si prestigiul institutiilor de invatamant
  • volumul si calitatea educatiei aditionale (traininguri, MBA etc.)
  • certificari (legate sau nu de domeniul respectiv)
b. Experienta manageriala
  • vechimea totala
  • tipul (executiva/ neexecutiva)
  • senioritatea: nivelul general, indiferent de domeniul de activitate; masurata, de obicei, prin nivelurile ierarhice (CEO – x) raportate la anvergura businessului
  • similaritatea (ca domeniu de activitate al angajatorilor)
  • similaritatea (ca post/ functie: domeniu/ departament + nivelul ierarhic)
  • anvergura companiilor angajatoare
  • prestigiul/ credibilitatea companiilor angajatoare
  • rezultate confirmate in companiile angajatoare
c. Profilul managerial
  • competente tehnice (specifice domeniului de activitate si postului)
  • competente profesionale generale:
  • financiare
  • de planificare strategica
  • de management al riscului
  • de control
  • de management organizational & al performantei
  • de relatii & comunicare la nivel de stakeholders
  • de standarde profesionale, planificare & organizare
  • tehnologice (generale, altele decat cele tehnice specifice postului; de pilda, IT)
  • de limbi straine
  • altele
  • profil personal
  • imagine, conduita
  • profil intelectual, rationament abstract
  • analiza & sinteza
  • imaginatie, creativitate
  • independenta
  • adaptabilitate
  • relatii interpersonale, influenta
  • rezistenta la stres & frustrare
  • capacitate de decizie
  • initiativa, sesizarea oportunitatilor
  • comunicare (verbal & scris)
  • alte atribute
d. Motivatia
e. Profilul moral: alte criterii decat cele care intra sub incidenta compatibilitatilor sau a conflictelor de interese, care sunt reglementate prin legi si alte prevederi normative, incluse in categoria criteriilor de preselectie/ eliminatorii.
f. Calitatea referintelor
g. Bonusul evaluatorului: include, de regula, evaluarea pe alte criterii decat cele din setul de baza. Ponderea acestui bonus se stabileste in avans impreuna cu angajatorul si valoarea maxima nu depaseste aproape niciodata 10% din punctajul total/ final.
 
3. Cei mai buni candidati (lista scurta), invitati la interviu cu angajatorul.
4. Negocierea conditiilor contractuale cu angajatorul
5. Alegerea/desemnarea candidatului

Detalii suplimentare legate de acest concurs gasiti http://www.georgebutunoiu.com/managerilastat/

In concluzie, daca in cadrul altor concursuri de angajare la stat se poate angaja avand proceduri si criterii moderne de ce unii prefera sa organizeze siumulacre de concursuri pe cunostinte din legislatie. De ce oare?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu